Wedstrijden – Inzendingen & Uitslag RDF2023

Regionale Digitale Fotowedstrijd 2023

Acht clubseries waren er dit jaar ingeleverd voor de RDF. Juryleden Richard Schoonderwoerd en Jan Nabuurs hebben ieder voor zich alle inzendingen bekeken, zowel als serie als ook de afzonderlijke foto’s, en de waarderingen daarvoor conform het voorgeschreven format afgehandeld.  Dat ‘format’ blijkt overigens een erg goede balans te geven tussen totaal-indruk van een serie en de kwaliteit van de individuele foto’s.

Daarna hebben we in een ZOOM-overleg die waarderingen naast elkaar gelegd en uitvoerig besproken. Het aantal foto’s waar we een wat groter verschil in waardering hadden bleek erg beperkt en na deze bespreking nog veel kleiner. Ook over de samenhang van de fotoseries kwamen onze indrukken goed overeen.

Bij veel series viel op dat de samenhang wel in het onderwerp te vinden was, maar dat die in de beeldtaal hier en daar beter zou kunnen. Ons algemene advies is dan ook om met zo’n serie wat eerder te beginnen, zodat je ruim de tijd hebt om de resultaten naast elkaar te leggen en te evalueren. Dat biedt je de mogelijkheid om hier en daar nog een foto te vervangen/verbeteren zodat de homogeniteit (= samenhang = eenheid) sterker wordt en je uiteindelijk een betere serie kan laten zien.

De presentatie van de inzendingen en de uitslag van de wedstrijd was op een zonnige zaterdag begin juni. Ondanks het mooie weer waren er toch zo’n 40 belangstellenden present. Zij zagen alle individuele series en ook hun samenhang. Na de pauze werden de winnaars (serie en individueel) bekend gemaakt en de trofeeën en diploma’s uitgereikt.

Complimenten aan de winnaars, maar zeker ook aan alle andere deelnemers, want deelnemen is de beste manier om ervaring/kennis op te doen.

Namens de jury

Jan Nabuurs

Inzendingen​

Fotoclub: De Oude IJssel. Thema: De Stoel

Fotoclub: CCW Wageningen. Thema: Ergens anders

Fotoclub: Focel Elst. Thema: Portret met negatieve ruimte

Fotokring Arnhem. Thema: Dìt is mijn werk!”

Fotoclub:  Fc-Objectief Ede. Thema: Kunst in    avondlicht

Fotoclub: Contrast FC Maas en Waal. Thema: “onderweg”

Fotoclub: FC De Trefkuul. Thema: “Visies op tunnelvisie”

Fotoclub: Oog & Optiek. Thema: Bezige Handen